PPP Model
An approach often
fits into a lesson structure known as PPP (Presentation, Practice, Production).
The teacher presents the target language and then gives students the
opportunity to practise it through very controlled activities. The final stage
of the lesson gives the students the opportunity to practise the target
language in freer activities which bring in other language elements.
This model works
well as it can be used for most isolated grammatical items. It also allows the
teacher to time each stage of the lesson fairly accurately and to anticipate
and be prepared for the problems students may encounter. It is less workable at
higher levels when students need to compare and contrast several grammatical
items at the same time and when their linguistic abilities are far less
uniform.
Presentation
In this stage the
teacher presents the new language in a meaningful context. I find that building
up stories on the board, using realia or flashcards and miming are fun ways to
present the language.
For example, when
presenting the 2nd conditional, I often draw a picture of myself with thought
bubbles of lots of money, a sports car, a big house and a world map.
•I ask my students what I'm thinking about and
then introduce the target language.
"If I had a lot of money, I would buy a
sports car and a big house."
•I practise and drill the sentence orally before
writing it the board (positive, negative, question and short answer).
•I then focus on form by asking the students
questions. E.g." What do we use after 'if'?" and on meaning by asking
the students questions to check that they have understood the concept (E.g.
"Do I have lots of money?"No." What am I doing?"
Imagining.)
•When I am satisfied that my students understand
the form and the meaning, I move on to the practice stage of the lesson. During
this stage of the lesson it is important to correct phonological and
grammatical mistakes.
Practice
There are numerous activities which can be used
for this stage including gap fill exercises, substitution drills, sentence
transformations, split sentences, picture dictations, class questionnaires,
reordering sentences and matching sentences to pictures.
•It is important that the activities are fairly
controlled at this stage as students have only just met the new language. Many
student's books and workbooks have exercises and activities which can be used
at this stage.
•When teaching the 2nd conditional, I would use
split sentences as a controlled practice activity. I give students lots of
sentence halves and in pairs they try and match the beginnings and ends of the
sentences.
Example: "If I won the lottery," ….
"I'd travel around the world."
•I would then do a communicative follow up game
like pelmanism or snap using the same sentence halves.
Production
Again there are numerous activities for this
stage and what you choose will depend on the language you are teaching and on
the level of your students. However, information gaps, role plays, interviews,
simulations, find someone who, spot the differences between two pictures,
picture cues, problem solving, personalisation activities and board games are
all meaningful activities which give students the opportunity to practise the
language more freely.
•When teaching the 2nd conditional, I would try
to personalise the lesson at this stage by giving students a list of question
prompts to ask others in the class.
Example:do / if / win the lottery?
•Although the questions are controlled the
students are given the opportunity to answer more spontaneously using other
language items and thus the activity becomes much less predictable.
•It is important to monitor and make a note of
any errors so that you can build in class feedback and error analysis at the
end of the lesson.
PPP การจัดกิจกรรมการเรียนการสอนตามแนวธรรมชาติ
รูปแบบการสอนภาษาเพื่อสื่อสารตามธรรมชาติเป็นการบูรณาการวิธีการสอนต่าง ๆ
มีวิธีสอนแบบ 3P หรือ 3 ขั้นตอน ได้แก่
-ขั้นนำ เสนอ (Presentation)
-ขั้นฝึก (Practice)
-ขั้นนำ ไปใช้ (Production)
1. ครูนำ เสนอบทเรียนในขั้นนำเสนอ (P1 =
Presentation) โดยนำ เสนอเป็นรูปประโยคที่ใช้ในการสื่อสาร (Whole
Language) ไม่แยกสอนเป็นคำ ๆ นักเรียนจะเข้าใจภาษานั้นโดยภาพรวม
หลีกเลี่ยงการแปลคำ ต่อคำ การนำ เสนอต้องชัดเจน
และตรวจสอบจนแน่ใจว่านักเรียนเข้าใจสิ่งที่ครูนำ เสนอนั้น
2. ครูใช้กิจกรรมในขั้นฝึก (P2 = Practice) อย่างหลากหลาย โดยยึดนักเรียนเป็นศูนย์กลาง ฝึกหัดและพูดในกลุ่มใหญ่ (Whole
Group) ก่อน เพื่อให้นักเรียนมีความมั่นใจในการใช้ภาษา ฝึกกลุ่มย่อยโดยใช้การฝึกลูกโซ่
(Chain Drill) เพื่อให้โอกาสนักเรียนได้สื่อสารทุกคน ฝึกคู่
(Pair Work) เปลี่ยนกันถาม-ตอบ เพื่อสื่อสารตามธรรมชาติ
แล้วจึงให้นักเรียนฝึกเดี่ยว (Individual) โดยฝึกพูดกับครูทีละคน
การฝึกเดี๋ยวนี้ครูจะเลือกนักเรียนเพียง 2-3 คน เพื่อทำ เป็นตัวอย่างในแต่ละครั้ง
กิจกรรมขั้นนี้ใช้เวลา แต่นักเรียนจะได้ปฏิบัติจริง ครูเพียงแต่คอยกำ
กับดูแลให้การฝึกดำ เนินไปอย่างมีความหมายและสนุก
3. กิจกรรมขั้นนำ เสนอผลงาน P3 (Production) เป็นขั้นที่นักเรียนจะนำ ภาษาไปใช้ ครูอาจจะให้ทำ แบบฝึกหัด อ่านและเขียนร้องเพลง
หรือเล่นเกม ที่สืบเนื่องและเกี่ยวข้องกับภาษาที่เรียนมาในขั้นที่ 1 และ 2 อาจให้ทำ งานเป็นการบ้านหรือสร้างสรรค์ผลงาน
สื่อการเรียนการสอน
การจัดการเรียนการสอนภาษา
เพื่อสื่อสารตามธรรมชาติ จะใช้สื่อตามสภาพจริง ควบคู่กับสื่อที่ผลิตขึ้นมา
สื่อดังกล่าว ได้แก่
1. ของจริง (Reality)
2. ภาพที่ผลิตขึ้นเองและภาพจากหนังสือพิมพ์ (Pictures)
3. วรรณคดีสำหรับอ่านให้นักเรียนฟัง (Literature)
4. ท่าทาง (Gesture)
5. วิธีการและกิจกรรม (Activities)
6. เพลงและเกม (Songs and Games)
7. บทบาทสมมุติ (Role Play)
Lesson plan:
ไม่มีความคิดเห็น:
แสดงความคิดเห็น